Yeni Kayıt Olan Öğrenciler İçin Temel Bilgiler ve Ders Kayıt Süreci

Akademik Takvim Nedir?

Öğrenciler "Ders Kayıtları, Sınav Tarihleri, Ders-Sınav Programları ve Çeşitli Duyurular" için web sitesini takip etmelidirler. Her üniversite bir eğitim-öğretim yılı bitmeden, bir sonraki eğitim-öğretim yılı için akademik takvim yayınlar. 

Akademik Takvim'de ilgili eğitim-öğretim yılına ait;

  • ders kayıtları ve ders ekle-sil hangi tarihler arasında olacak?
  • çift anadal & yandal başvuruları hangi tarihler arasında olacak?
  • muafiyet başvuruları hangi tarihler arasında olacak?
  • dersler ne zaman başlayacak?
  • final, bütünleme, 3 ders, GANO sınavları hangi tarihler arasında olacak?

gibi sorulara cevap bulabilirsiniz. Vize sınavları dönemin 7. veya 8. haftası gerçekleştirilir ve duruma göre 7. haftadan dönem sonuna kadar yayılabilir. Akademik Takvimi Hızlı Erişim menüsünde bulabilirsiniz.

Öğrenci Bilgi Sistemine Giriş

Derse kayıt (kayıt yenileme/ders seçme), derslere devam durumunu görüntüleme, not takibi gibi işlemler için kullandığımız otomasyon Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) dir. Üniversitemizdeki bütün eğitim hayatınız boyunca OBS'yi kullanmak zorunda olacağınızdan OBS kullanıcı adınız olan öğrenci numaranızı ve OBS şifrenizi itina ile not etmeniz gerekmektedir. OBS sistemine e-Devlet ile de giriş yapılabilmesine rağmen, OBS şifresi ile Uzaktan Eğitim Sistemi (ALMS) nin şifreleri aynı olduğundan OBS şifrenizi mutlaka bilmeniz gerekmektedir. Öğrenciler OBS'ye giriş yaparken kullanıcı adı kısmında öğrenci numarasından önce küçük o harfi kullanmayı unutmamalıdır. OBS'ye giriş linkini Hızlı Erişim menüsünden bulabilirsiniz. OBS şifrenizi kaybetmeniz durumunda, Şifremi hatırlamıyorum seçeneği ile şifrenizi sıfırlayabilirsiniz fakat bunun için öncesinde OBS'ye ilk girişinizde mutlaka aktif olarak kullanmakta olduğunuz mail adresi ve telefon numaranızı sisteme girmeniz gerekmektedir. Eğer şifrenize bu şekilde de ulaşamıyorsanız Birim Öğrenci İşleri'ne ulaşınız, onlar sizin için şifrenizi sıfırlayacaklardır. Aşağıda OBS için ilk şifre oluşturma adımları gösterilmektedir.

Öğrenci Katkı Payı / Öğrenci Harcı

Bazı durumlarda (Yabancı uyruklu, 2nci lisans öğrenimi gibi) öğrencinin harç borcu çıkabilir. Eğer harç borcunuz var ise harç borcunuzu ödemeden ders kaydınızı tamamlayamazsınız. Harç borcunuzu ödeyebileceğiniz tarihleri Akademik Takvim'den öğrenebilirsiniz. Harç borcunuzu Halkbank ATMlerinden veya internet bankacılığınızdan öğrenci numaranızı (başında harf olmadan) kullanarak ödeyebilirsiniz. Öğrenci numaraları kullanılmadan ödenen harç ücretleri sisteme düşmeyecektir. Harç miktarları ve harçlarla alakalı detaylı bilgi için üniversitemizin Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı'nın web sitesini ziyaret edebilirsiniz.

Ders Seçimi / Kayıt Yenileme

İlk kayıt olunan dönemde dahil her dönemin başında öğrencilerin OBS'den o dönem alacakları dersleri seçmeleri gerekmektedir. Ders seçimini OBS'deki Kayıt Yenileme (Ders Seçme) menüsünden yapılır. Ders seçimi sadece ders seçimi aktif durumda iken yapılabilir ve ders seçimini açıp kapatmak Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı'nın yetkisindedir. Sadece akademik takvimde yer alan tarihler arasında ders seçimi yapılabilir. Ders seçimi 1 hafta ders seçimi haftası, 1 hafta da ders ekle-sil haftası olacak biçimde iki haftadan oluşmaktadır. Öğrenciler Ders Seçimlerini/Kayıt Yenilemelerini Akademik Takvim'de yer alan tarihler arasında yapıp "Danışman Onayı"na göndermekle yükümlüdürler. Ders seçimi aktif değilken Kayıt Yenileme (Ders Seçme) menüsüne tıklanırsa Ders Kayıtlanma Dönemi Aktif Değil uyarısı alınır. Eğer kanıtlayabildiğiniz önemli sebeplerle ders seçimi yapamamışsanız Akademik Takvim'den Mazeretli Ders Kayıtları tarihlerini kontrol ediniz.

Bir dönemde maksimum 40 AKTS ders alınabilir. 2. sınıf ve sonraki sınıf öğrencileri için; başarısız olunan bir ders varsa ve ders alınırken devam koşulu sağlandıysa (kalınan derslerin notu FF ise), bu öğrenciler 45 AKTS'ye kadar ders alabilir. Devamsızlıktan kaldığınız ders (DZ notlu ders) varsa 40 AKTS'ye kadar ders alabilirsiniz. Lisans programlarında toplamda 240 AKTS lik ders tamamlayan öğrenci mezun olma hakkına sahip olur.

Bir eğitim-öğretim yılı güz ve bahar dönemleri olmak üzere 2 dönemden oluşur. Derslerin dönemleri vardır. Hangi dersin hangi döneme ait olduğu Müfredat'da yer almaktadır. Güz dönemi dersleri güz dönemlerinde, bahar dönemi dersleri de bahar dönemlerinde alınır. 

Yeni kayıt olan öğrenciler için; daha önce başarısız oldukları ders olmadığından ve bölümümüzde ilk 2 dönem seçmeli ders olmadığından öğrencilerin seçecekleri dersler bellidir ve ilk 2 dönem sistemde gözüken bütün dersler alınmalıdır. Hangi derslerin hangi dönem alınacağı, seçmeli ders seçeneği varsa kaç tane seçmeli ders alınması gerektiği gibi bilgiler bölümlerin müfredatlarında yer almaktadır. Matematik Bölümü Müfredatı için tıklayınızMatematik Bölümü 1. sınıf 1. dönem öğrencilerinin alması gereken dersler: Analiz I, Analitik Geometri I, Soyut Matematik I, Fizik I, Temel Bilgi Teknolojileri I, Türk Dili I, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I, Yabancı Dil I, Kariyer Planlama. Aşağıda resimlerde 1. sınıf 1. dönem öğrencisinin ders seçimi aşamaları gösterilmektedir. (yeni dönemin başında SS alınıp resim eklenecek*)

Ders Seçimi Aşamaları

Ders seçimi aktif olduğunda tüm öğrencilerin durumu "Seçim Yok" şeklindedir.

Öğrenci ders seçimine girdiği zaman durumu "Taslak" olur. Bu öğrencinin sisteme giriş yaptığını fakat henüz karar vermediğini (veya harç borcu olduğunu) gösterir.

Ders seçimini yaptıktan sonra (varsa harç borcunu da yatırıp) danışman onayına gönder butonuna basmalıdır. Öğrencinin durumu "Danışman Onay" olur. Öğrenci bu durumda danışman onayını kaldırıp değişiklik yapabilir. Fakat değişiklikten sonra tekrar danışman onayına göndermesi şarttır.

Öğrenci danışmanı bu aşamadan sonra devreye girer ve öğrencinin seçimlerini kontrol eder. Eğer bir sorun yoksa danışman kaydı kesinleştir butonuna basar. Öğrencinin durumu "Kesin Kayıt" olur. Kesin kayıt aşamasında öğrenci değişiklik yapamaz. Eğer sonradan değişiklik yapmak istiyorsanız danışmanınız ile iletişime geçin ve kesin kaydı kaldırabilir mi diye sorun. Danışman kesin kaydı kaldırırsa öğrencinin durumu "taslak" olur ve değişiklikten sonra tekrar danışman onayına gönder demelidir, danışmanında kesin kayıt butonuna basması gerekir. Akademik takvimde yer alan ders seçimi tarihleri bitmeden durumunuzun "kesin kayıt" olup olmadığını kontrol ediniz, değilse danışmanınız ile iletişime geçiniz.

Kesin kayıt aşamasında öğrencinin adı ders yoklama listelerinde yer alır. Eğer dersin hocası yoklama listesinde adınızın olmadığını söylüyorsa danışmanınız ile iletişim kurun.

Devam Şartı

Derslerde devam zorunluluğu vardır. Öğrenciler her ders için dersin %70'ine katılmalıdır.

Dersten Kalma

Öğrenci bir dersten iki türlü kalabilir. Devam şartını sağlamaz ise devamsızlıktan kalır ve DZ notu alır. Öğrenci DZ notu ile kalırsa dersi tekrar aldığında devam koşulunu bu sefer yine sağlaması gerekir. Öğrenci devam şartını sağlar fakat notu yetmediği için de kalabilir ve FF notu alır. Öğrenci FF notlu dersini tekrar aldığında derse devam etmesi gerekmez. Derslere katılmayabilir ve sadece sınavlarına girebilir. 

2. sınıf ve sonraki sınıf öğrenciler ders seçimi yaparken öncelikle başarısız oldukları alt dönem derslerini almak zorundadırlar. Daha sonra AKTS'leri yettiği kadar kendi dönem derslerini alabilirler. 

Ders seçimi yapılırken eğer derslerin saatleri birbirleriyle çakışıyorsa, öğrenci derslerden birini alamaz. Eğer bir dersten devam koşulu sağlanılıp başarısız olunduysa (FF notlu ders), Öğrencinin bu dersi tekrar aldığı zaman devam şartı aranmaz, ders seçiminde dersler çakışsa bile öğrenci dersi seçebilir. Öğrencinin ilk seferde FF almasına rağmen devam koşulunu sağladığı göz önünde bulundurulur.

Her dönem ders seçimi yapılırken mümkün olduğu kadar çok AKTS'lik ders alınması öğrencinin ilerideki dönemlerde derslerden kalması durumunda ileriki ders seçimlerini kolaylaştıracak ve dolasıyla erken mezun olmasını sağlayacaktır.

Sınavlar ve Ders Geçme Notu

Öğrencilerin aldıkları dersler 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Genelde bir derste bir vize (ara sınav) ve bir final sınavı yapılır. Dersin hocası isterse ödev ve quiz (kısa sınav) ekleyebilir, isterse vizeyi kaldırabilir. Sınavların dersin genel ortalamasını yüzde kaç etkileyeceğini dönem başında dersin hocası öğrencilere açıklar. Dönem içinde yapılan vize, quiz, ödev, proje gibi dönem içi faaliyetlerin genel ortalamaya etkisi %40-70 arasında olabilir.

Derse devam şartını sağlamayan öğrenci Final ve Bütünleme sınavlarına giremez, DZ notu ile dersten kalır. Dersi tekrar (alttan) aldığında derse %70 devam etmesi gerekir.

Final sınavı dönemin sonunda yapılır. Final sınavının yapılması zorunludur ve öğrencinin dersten başarılı olması için final sınavından en az 50 alması gerekir.

Final sınavı yapıldıktan sonra öğrenci dersten kalırsa bütünleme sınavına katılabilir. Bütünleme sınavına yalnızca dersten kalan öğrenciler katılabilir. Bütünleme sınavı final sınavının (dersten kalan öğrenciler için) tekrarı gibidir, sadece soruları farklıdır. Dersin ortalamasını final sınavı ile aynı şekilde etkiler. Bütünleme sınavından alınan not vize, quiz, ödev gibi dönem içinde aldığınız notları etkilemez. Dersten geçmek için final sınavından olduğu gibi bütünleme sınavında da en az 50 alınması gerekir.

Final sınavına girmeyen bir öğrenci FG notu alır ve dersten kalır.

Bir öğrencinin bir dersten geçmesi için dersin genel ortalaması en az 60 olmalıdır.

Harf Notları

Genel Ortalama 100 üzerinden hesaplanmaktadır.

100-90 arası AA (4 üzerinden 4)
89-80 arası BA (4 üzerinden 3.5)
79-70 arası BB (4 üzerinden 3)
69-65 arası CB (4 üzerinden 2.5)
64-60 arası CC (4 üzerinden 2)

harf notuna karşılık gelmektedir. Bu notlar başarılı notlardır.

59-50 arası FD (4 üzerinden 0)
49-0 arası FF (4 üzerinden 0)
DZ = devamsızlıktan kalma
FG = final sınavına girmeme

Bu notlar ise başarısız notlardır ve dersin tekrar alınmasını gerekir.

Üst Sınıftan Ders Alma

2. sınıf ve sonraki sınıf öğrencilerin eğer ortalaması 3.00'ın üzerindeyse, bir üst sınıftan ders alabilirler.

3 Ders Sınavı

Öğrenci her dersi en az 1 kere almış ve derslere devam şartlarını sağlamışsa, mezun olmasına FF ile kaldığı 3 veya daha az dersi kalmışsa, 3 ders sınavına başvurabilir. 3 ders sınavlarında tek sınav ile dersin harf notu direk belirlenir ve öğrenci başarılı olursa mezun olma hakkı kazanır. Eğer 3 ders sınavlarından birinde bile başarısız olursa dönem uzatır, harç parası yatırır, ders kaydı yapıp kaldığı dersleri seçer, dönemin sonunda dersten yine kalırsa 3 ders sınavına tekrar başvurabilir.

3 ders sınavına başvuracak öğrenci, her dersi en az 1 kere almak zorundadır, devamsızlıktan kalmamış olması gerekir, 3 veya daha az sayıda dersten kalmış olması gerekir.

Yaz Okulu

Yaz okulunda her iki dönemden de ders alınabilir. Iğdır Üniversite Matematik Bölümü yaz okulu açmamaktadır. Öğrenciler yazın başka şehirlerdeki üniversitelere başvurup yaz okuluna gidebilir. Yaz okulunda alınacak derslerin AKTS toplamlarının Iğdır Üniversite Matematik Bölümündeki karşılıkları 16 AKTS'yi geçmemelidir. Eğer yaz okulunda başka bir üniversiteden ders alacaksanız  danışmanınıza Yaz Okulu Dilekçesi verip onaylatmanız gerekmektedir.

Yasal Dayanak

Bu bölümde anlatılan kural şeklindeki ifadeler Iğdır Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nden özetlenmiştir. Bu bölümde anlatılan işlemlerin tarihleri Iğdır Üniversitesi Akademik Takvim'inde belirlidir. Öğrencinin okurken hangi dersi hangi dönem alması gerektiği, ne zaman mezun olabileceği Lisans Müfredatı'nda yer almaktadır. Her öğrencinin bu üç dökümanı incelemesi faydalı olacaktır. 

Danışman

Iğdır Üniversitesi Öğrenci Danışmanlık Yönergesi'ne göre her öğrenciye bir danışman hoca atanır. Danışman hocası, öğrencinin öğrenimi boyunca  başarı durumunu, gelişimini izler ve tavsiyelerde bulunur. Ders kayıt aşamasında öğrencinin ders seçimi danışmanının onaylaması ile tamamlanmış olur. Danışman sınıfa bi sınıf temsilcisi seçer. Genel durumlarda danışman temsilci aracılıyla sınıfla iletişim kurar. Özel durumlarda öğrenci danışmana özel sorular sorabilir, tavsiye isteyebilir. Danışman öğrencileri Yandal, Çap, Yatay Geçiş, Erasmus, Mezuniyet, 3 Ders Sınavları, Ders-Sınav Programları, Kayıt dondurma, Dilekçeler gibi konularda bilgilendirir. Öğrencinin sorunu varsa nereye gitmesi gerektiğini, nasıl çözebileceğini söyler. 

Öğrenci bir sorunu olduğunda ilk önce danışmanına ulaşmalıdır.

Öğrenci İşleri Daire Başkalığı ve Öğrenci Danışma Hattı

Öğrencilerinin kaydından mezuniyetine kadar tüm işlemler Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı bilgisi dahilinde yapılır. Öğrencilerin bilgilerini Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı kayıt altında tutar. Öğrenci kayıt olurken Öğrenci İşlerine başvurur, kimlik kartlarını Öğrenci İşleri bastırır, mezun duruma geldiğinde diplomasını hazırlar. Birimlerin kendi öğrenci işleri de vardır. Öğrencinin bir sorunu olduğunda izlemesi gereken yol danışman hocası, birim öğrenci işleri ve öğrenci işleri daire başkanlığı şeklinde olmalıdır.

Üniversitemiz genelinde öğrencilerin ve öğrenci adaylarının soru ve sorunlarıyla ilgilenmek üzere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı altında öğrenci danışma hattı kurulmuştur. Öğrencilerimiz 0476 223 00 30 no'lu telefonu arayarak sorunlarına en kısa yoldan çözüm bulabilirler.

Üniversite İnternetine Bağlanma

Önce cep telefonunuzdan veya bilgisayarınızdan wi-fi ile okulun Igdir_Ogrenci isimli ağına bağlanının. (şu an Iğdır Üniversitesinin sitesi hariç hiç bir yere giremezsiniz)
Daha sonra internet tarayıcınızı (Google Chrome, Opera, Mozilla Firefox, Safari) açıp adres çubuğuna igdir.edu.tr yazın ve bu sayfaya gidin. Karşınıza Güvenli İnternet sayfası gelecektir. Eğer ilk girişiniz ise sol taraftaki "Kullanıcı adı ve parolanızı almak için Buraya tıklayınız" yazan yerden şifrenizi oluşturabilirsiniz. Şifrenizi Unuttuysanız ve değiştirmek istiyorsanız sağ alt taraftan Şifremi Unuttum / Şifre Değiştir diyebilirsiniz. 

Güvenli İnternet sayfasına kullanıcı adı ve şifrenizi girip Login butonuna tıkladığınızda "User Authenticated" yazacak. Bu yazıyı gördükten sonra okulumuzun internetini güvenle kullanabilirsiniz.

Eğer Güvenli İnternet sayfasına girmekte zorluk yaşıyorsanız aşağıdaki linki kopyalayıp telefonunuza veya bilgisayarınıza not edin. (whatsupp dan gönderin veya yer imlerine ekleyin). Okulumuzun internetine bağlanmak istediğinizde yapmanız gerekenler önce okulun wi-fi ağına bağlanmak daha sonra aşağıdaki linke tıklayıp kullanıcı bilgilerinizi girmek 
https://captive.igdir.edu.tr:6082/php/uid.php?vsys=1&rule=0&url

YÖK dersleri / UZMER dersleri

Yüksek Öğretim Kurumu'nun bütün üniversitelerde zorunlu kıldığı bazı dersler vardır. Türk Dili I-II, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I-II, Yabancı Dil I-II bu derslerdendir. Bu dersleri Türkiye'deki bütün üniversitelerdeki her öğrenci almaktadır. Üniversitemiz bu dersleri Iğdır Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi (UZMER) aracılığıyla bütün öğrencilerine tek seferde ve online olarak vermektedir. Bu derslere devam zorunluluğu yoktur. İstenilirse canlı derslere katılım sağlanabilir. Ders tekrarlarına istenildiği zaman ALMS sistemi üzerinden ulaşılabilir. Bu 3 dersin sınavı tek oturumda ve test şeklide olur. Bu derslerden herhangi bir başarılı notla (CC ve üzeri) geçmek yeterlidir. Bu dersler mezuniyet ortalamanızı etkilemez. Bu derslerin sınav tarihleri ve sınav yer bilgileri için UZMER web sitesi ziyaret edebilirsiniz.

Uzaktan Eğitim Sistemi (ALMS)

Iğdır Üniversitesi'nin uzaktan eğitim dersleri için kullandığı otomasyon ALMS'dir ve UZMER tarafından idare edilmektedir. ALMS'yi Hızlı Erişim menüsünde bulabilirsiniz. ALMS'ye OBS kullanıcı adı ve şifre ile giriş yapılır. YÖK dersleri bu platformdan verilir. Ayrıca bölüm dersleri de dersin hocasının talebine bağlı olarak bu platformdan verilebilir.

Yatay Geçiş

1. sınıf ve 4. sınıf öğrencileri yatay geçiş yapamaz. Yatay geçiş yapabilmek için 3.,4.,5.,6. dönem öğrencisi olmak gerekir. Yatay geçiş yapmak isteyen öğrenci yatay geçiş yapmak istediği üniversitenin web sitesini takip edip başvurusunu kendi yapmalıdır. Öğrencinin başvuru tarihlerini kaçırmamak için önceden internette bir araştırma yapıp geçmiş yıllardaki yatay geçiş ilanlarının tarihlerini kontrol etmesinde fayda vardır. Her üniversitenin kendi yatay geçiş ilanı vardır ve bunların başvuru tarihleri birbirlerinden ayrı olabilir. Öğrenci gitmek istediği üniversitelerin web sitelerindeki duyuruları tek tek takip etmelidir. 

İki çeşit yatay geçiş vardır. Merkezi Yerleştirme Sınavı ile Yatay Geçiş ve GANO ile yatay geçiş. Üniversiteler iki çeşit yatay geçiş için kontenjan da açabilir, sadece biri için de açabilir, hiç biri için açmayadabilir. Merkezi Yerleştirme Sınavı (üniversite sınavı) Iğdır Üniversitesi'ne yerleşirken aldığınız puanı kullanır. Bu şekilde yatay geçişle puanınızdan daha yüksek bir taban puana sahip bölüme başvuramazsınız. GANO Iğdır Üniversitesi'nde okurken ki ortalamanızdır. GANO ile yatay geçiş de bu ortalamanız veya ortalamanızın belli bir yüzdesi kullanılır.

Bu iki yatay geçiş için de öğrencinin gitmek istediği üniversiteleri internetten araştırması, geçmiş yıllardaki yatay geçiş ilanlarındaki şartları kontrol etmesi, bu şartları sağlayıp sağlamadığına bakması tavsiye edilir.

Bu doküman bir danışman hoca tarafından hazırlanmıştır. Bilgisini, bölümünün işleyişinde ortaya çıkan veya danışmanlığını yaptığı öğrencilerin karşılaştığı problemlerin çözümü için fakültesindeki diğer bölümlerin danışman hocaları, fakülte öğrenci işleri personeli ve enstitü/öğrenci işleri personeliyle kurduğu diyaloglara borçludur.